keskiviikko 21. lokakuuta 2015

Matkailualan internet markkinointi

Meidän tehtävänä oli Internet-markkinointiguru Ilkka Kauppisen haastattelun katsominen ja kysymyksiin vastaaminen.
  
1. Miksi matkailuyrittäjän kannattaa kiinnostua oman yrityksensä markkinoinnista internetissä?

Nykypäivänä melkein kaikki hoidetaan internetin kautta. Sieltä asiakkaan on todella helppoa ja mukavaa katsoa ja saada informaatiota kiinnostuksen kohteestaan. Se tuo myös turvallisuuden tunnetta että on tietoa paikasta etukäteen.

2. Mistä blogista löydät lisätieto matkailumarkkinoinnista? Mitä tietoa sieltä löydät?

http://matkailumarkkinointi.blogspot.fi/
http://www.liiketoiminta.info/
Internet markkinoinnista, matkailusta ylipäätään, teknologiasta, verkkokaupasta...
 Miten hyödyntää ja käyttää kaikkia internetin tarjoamia antimia yritykselle!

3. Mitkä ovat suomalaisten hyviä ja huonoja puolia internet-markkinoinnin käytössä ja kehittämisessä?

Suomalaiset ovat vähän vanhan aikaisia vielä. Ei luoteta niin paljon kuin voisi internet maailmaan. Eikä osata ja/tai haluta hyödyntää nykypäivän mahdollisuuksia. Nykypäivänä on paljon enemmän kilpailua myynnistä kuin esimerkiksi 30 vuotta sitten ja siihen täytyy vain mukautua ja uusiutua. Hyviä puolia on se että suomalaiset on rehellisiä ja luottevaa kansaa.

4. Miten Suomen matkailumarkkinointi eroaa muiden pohjoismaiden matkailumarkkinoinnista?

Siihen panostetaan vähemmän, eikä laatu ja helppo käyttösyys myöskään ole niin hyvä kuin pohjoismaissa.

5. Mitä hyvää Matkailun edistämiskeskus on tehnyt some-markkinoinnissa?

He ovat tehneet twitter tilin.

6. Mitä tarkoittaa hakukoneoptimointi?

Hakukoneoptimointi tarkoittaa toimenpiteitä, joilla pyritään parantamaan yksittäisen verkkosivun tai kokonaisen verkkosivuston sijoituksia hakukoneiden hakutulosten luettelossa tiettyjä hakusanoja käytettäessä. Tavoitteena on yleensä saada haluttu verkkosivu hakutulosten kärkeen ja hakijat valitsemaan kyseinen sivu. Lisäksi pyritään parantamaan sivuston sijoituksia.Tärkeänä keinona pidetään linkkisuosion, eli verkkosivulle osoittavien linkkien määrän ja laadun lisäämistä, joka nostaa verkkosivun arvoa hakukoneiden silmissä. Hakukoneoptimointiin läheisesti liittyvää toimintaa on tehokkaiden sisääntulosivujen suunnittelu, jolla pyritään houkuttelemaan sivustolle saapuva kävijä esimerkiksi tilaamaan jotakin.

7. Mitkä kaksi asiaa ovat esteinä yritysten hakukoneoptimointiin panostamiselle?

Ei haluta invenstoida rahaa joten asiakaspalvelu ei ole niin hyvä kuin pitäisi.

8. Mitä on konversio?

Se tarkoittaa myyntitehokkuuta, kuinka moni sivulla kävijä oikeasti sitten ostaa.

9. Miten konversiota eli verkkosivujen tehokkuutta edistetään?

Sen pitää olla hyvin suunnattu kohderyhmälle, helppo käyttää sekä luottetavan näköinen.

10. Millä keinoilla verkkosivujen luotettavuutta voi lisätä?

Sivustolla pitää olla kuvia, myös ajankohtaista tekstiä. Selkeästi ja asiantuntemuksellisesti tehty sivusto.

11. Miten asiakkaat voidaan sitouttaa verkkosivujen käyttäjiksi?

Asiantunteva ja luotettava sisällys. Käyttämällä facebook, email, blogia...


12. Kuinka monella sivustolla asiakas käy ennen matkapäätöksen tekemistä?

14

13. Kuinka monta kertaa asiakas käy sillä sivustolla, jolta hän ostaa?

3-4 kertaa

14. Mikä on Tripadvisor ja mikä merkitys sillä on sitouttamisessa?

Asiakkaat kertovat tällä matkailusivustolla  omia kokemuksia ja arvostelevat yrityksien palveluita. Ihmiset luottavat enemmän muiden mielipiteisiin ostovaiheessa ja se on hyvä tapa jos on ollut hyvää kritiikkiä saada uusia asiakkaita.

15. Mikä on yritykselle erityisen tärkeää sitouttamisessa?

Sen pitää löytyä helposti, näkyä kansainvälisesti ja myydä.

16. Millaisia haasteita on suomalaisilla matkailualan yrityksillä sisällön tuottamisessa?

He eivät käytä mediaa hyväkseen, eivätkä tee sivustoista näyttävän näköisiä.

17. Miksi matkailuyrityksen kannattaisi pitää blogia? Mitä vaihtoehtoja Kauppinen mainitsee sisällön tuottamisessa blogiin?

Blogit ovat yleensä helppo löytää hakukoneella. Sekä se tuo sitoutumista asiakkaan kanssa jos sisällössä on paljon ajankohtaisia kuvia, videoita, kertomuksia...

18. Mitä esimerkkitapauksia Kauppinen mainitsee, joissa suomalainen matkailualan yrittäjä on noussut verkkomarkkinoinnissa uudelle tasolle?

Rantalan lomamökit vaihtoivat kohteensa koiraihmisiin.
Lapland safaris keskittyi konversioon.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti