sunnuntai 3. huhtikuuta 2016

Majoitusliikkeiden yleiset varaus ja peruutus ehdot


  • Minkälaisissa varauksissa suositellaan käytettävän yleisiä huoneiden varaus ja peruutus ehtoja?
Silloin kun yksittäinen henkilö varaa majoitusta majoitusliikkeeseen.
  • Selitä milloin varauksen katsotaan olevan vahvistettu.
Silloin kun se on vahvistettu suullisesti, kirjallisesti tai sähköpostitse.
  • Milloin on suositeltava saapumisaika?
Huone on asiakkaan käytettävissä klo 16. Varattuna asiakkaalle klo 18 saakka.
  • Mitä varaustakuu merkitsee asiakkaalle ja hotellille?
Kansainvälisten luottokorttien haltijat voivat hyödyntää varaustakuuta. Sillä voidaan pitää huonetta varattuna klo 18 saakka vaikka asiakas ei ilmoittaisikaan myöhäisestä saapumisesta. 

Kortin haltijalta tarvitaan seuraavat tiedot:
-nimi
-osoite
-puhelin numero
-sähköposti osoite
-kortin numero ja voimassaolo aika

Majoitusliike antaa asiakkaalle seuraavat tiedot.
-liikkeen nimi
-osoite
-huoneen hinta
-varausnumero
-peruutus ehdot
-hinta jos asiakas ei saavukkaan


  • Mitkä peruutus ehdot sovit seuraavissa varauksissa:
- yhden hengen huone 15-16.1.2016

Asiakas voi peruuttaa huoneen varauksen kustannuksitta ennen klo 18 varausta edeltävänä päivänä.
Jos asiakas ei saavu ollenkaan, majoitus liikkellä on oikeus veloittaa yhden vuorokauden hinta, ellei huonetta saa ennen myytyä.

- 10 kpl yhden hengen huonetta 15-18.1.2016

Useampaa yötä koskevan varauksen asiakas voi peruuttaa kustannuksitta 15 vuorokautta ennen varauksen alkamispäivää.
Tämän jälkeen peruutuksesta veloitetaan 50% varauksen sen ajan arvosta jos huonetta ei ole saatu myytyä edelleen.
2 vuorokautta ennen varauksen alkamispäivää jos huonetta ei ole saatu myytyä edelleen veloitetaan koko varauksen arvo.

  • Missä tilanteessa asiakkaalta voidaan periä majoitusvuorokauden hinta?
Silloin kun asiakas jää saapumatta, eikä huonetta ole saatu myytyä edelleen.

  • Hotelli on joutunut luovuttamaan asiakkaan huoneen toiselle asiakkaalle. Kello on 17 ja olet vastaanotossa ja asiakkaat saapuvat hotelliin. Miten toimit?
Varaan asiakkaalle toisen saman tasoisen tai korkeamman tasoisen huoneen ilman kustannuksia.

  • Kerro kolme esimerkkiä milloin hotelli voi periä useamman vuorokauden hinnan majoituksesta.
  1.  Useampaa yötä majoittuva asiakas peruuttaa varauksen alle 2 vuorokautta ennen varauksen alkamispäivää, eikä huonetta ole saatu myytyä eteenpäin.
  2. Kun asiakas lähtee pois ennen sovittua lähtöpäivää, eikä ilmoita tästä majoitusliikkelle viimeistään klo 18 edeltävänä päivänä.
  3. Kun asiakas rikkoo majoitusliikkeen sääntöjä.

  • Mitkä tilanteet ovat ns. force majeure tapauksia?
Force majeure tarkoittaa ylivoimaista estettä tai tapahtumaa.
Tässä tapauksessa asiakas vapautuu korvausvastuusta jos hänelle tai lähimmäiselleen tapahtuu jotain kuten: vakava sairaus, onnettomuus, kuolema...

  • Missä tilanteissa hotelli on vastuussa asiakkaan omaisuudesta?
Silloin kun asiakas pitää tavaroitaan hotellin säilytyslokerossa tai majoitusliike on ottanut ne säilytettäviksi.

  • Mikä instanssi ratkoo asiakkaan ja majoitusliikkeen välisiä riitoja?
Kuluttajaoikeusneuvoja

  • Missä tilanteessa perit asiakkaalta ennakko maksun?
Kun asiakas varaa huoneen kansainvälisellä luottokortilla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti