Aamiainen on hotelliravintoloiden merkittävimpiä
palvelumuotoja, joka viikonpäivästä riippuen tarjoillaan yleensä kello 7-11
välillä.
Aamiaisen hinta voi vaihdella melko paljon ja riippuu
esimerkiksi hotellin yleisestä hintatasosta ja aamiaisen monipuolisuudesta.
Suomessa aamiainen sisältyy yleensä hotellihuoneen hintaan.
Aamiainen
voidaan jaotella tarjoilutavan perusteella noutopöytäaamiaiseen, pöytään tarjoiltavaan aamiaiseen ja huoneaamiaiseen.
Näistä yleisin on noutopöytäaamiainen, jossa asiakas voi itse koota haluamansa
aamiaisen tarjolla olevista tuotevaihtoehdoista. Huoneaamiainen sen sijaan on
melko harvinainen ja yleensä siitä peritään lisämaksua.
Myös
hotelleissa aamiainen voidaan jaotella myös sisältönsä mukaan esimerkiksi>
Suomalainen: leipää, puuroa, hedelmiä tai marjoja,
jogurttia, viiliä, leikkeleitä, juustoa ja munia. Juomana voi olla esimerkiksi
maitoa, tuoremehua, teetä, kahvia tai kaakaota.
Englantilainen: munia eri muodoissa, paistettua pekonia,
paahtoleipää, teetä tai kahvia. Usein tarjotaan myös paistettuja herkkusieniä,
paistettuja tomaatteja ja valkeita papuja tomaattikastikkeessa.
Mannermainen: sisältää voisarven ja marmeladia, ehkä myös
juustoa, sekä kahvia tai teetä.
Amerikkalainen. sisältää
pekonia, kinkkua, kananmunaa, makkaraa, hedelmiä, muroja ja kahvia sekä
amerikkalaisia pannukakkuja vaahterasiirapin kera.
Alalla korostuvat
palvelualttius, taito valmistaa hyvää ja maistuvaa ruokaa, taloudellisuus,
hygieniaosaaminen ja yhteistyötaidot. Palvelun onnistumisessa tärkeimpiä
tekijöitä ovat työntekijöiden ammattitaito ja palveluhalukkuus. Asiakkaiden
tarpeet ja odotukset ovat palvelun lähtökohta.
Tarjoilijat ottavat
vastaan ruokatilauksia ja antavat ruoka- ja juomasuosituksia asiakkaille.
Tehtäviin kuuluu myös ruoan tarjoilu ja laskuttaminen sekä pöytien kattamista
ja siistimistä.
Keittiöpäällikkö vastaa ravintolan keittiön toiminnasta. Hän
suunnittelee ja johtaa keittiön ja henkilökunnan työtä sekä vastaa raaka-aine-
ja muista hankinnoista. Hän laatii ruokalistat ja osallistuu
tarvittaessa ruoan valmistukseen.
Ravintolapäällikkö vastaa ravintolan toiminnasta. Hän
suunnittelee ja johtaa tarjoilu-, asiakaspalvelu- ja myyntityötä ravintolassa.
Asiakasryhmät erilaistuvat, ja asiakkaat odottavat yhä
useammin yksilöllisiä palveluja. Asiakkaat valitsevat ruokapaikan ruoan laadun,
hintatason, ravintolan siisteyden ja palvelun ystävällisyyden perusteella.
Ruoassa ratkaisevat mm. maku, monipuolisuus, terveellisyys,
raaka-aineiden kotimaisuus, ruoan määrä ja lisäaineettomuus.
Erikoisruokavaliokysyntä lisääntyy edelleen, samoin lähiruoan,
luomuelintarvikkeiden ja kevyttuotteiden kysyntä. Eläintuotannon eettisten kysymysten
sekä ympäristöarvojen merkitys korostuu kuluttajien tekemissä valinnoissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti